GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor een parkeerverbodszone aan Kranenbroek eo te Helmond

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Helmond

Geplaatst op Lokaalnieuwshelmond.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen helmond
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor een parkeerverbodszone aan Kranenbroek eo te Helmond

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Burgemeester en Wethouders van de gemeente HelmondGelet op:–artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;–artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;–artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;Overwegende dat:–momenteel gestart is met de ontwikkeling en bouw van woningen in de wijk Brainport Smart District;–deze wijk in het gebied komt te liggen tussen de spoorlijn, de N270 en de Brandevoortsedreef ten noorden van de wijk Brandevoort;–in de wijk Brainport Smart District volgens de huidige planning ruim 2.000 woningen gebouwd gaan worden;–de mobiliteitsgedachte van de wijk Brainport Smart District vooruitstrevender en duurzamer is dan die van alle bestaande woonwijken in Helmond; –Brainport Smart District een wijk wordt waar actieve mobiliteit (voetgangers en fietsers) centraal staan;–op veel van de wegen daarom (vracht)auto’s worden geweerd;–het parkeren van auto’s voor de bewoners, werknemers en bezoekers van de wijk gefaciliteerd wordt op zogenaamde mobiliteitshubs aan de randen van de wijk; –deze parkeerplaatsen op de mobiliteitshubs in de openbare ruimte gerealiseerd worden in de vorm van parkeervakken en dus geen parkeren op de rijbaan;–het aantal te realiseren parkeerplaatsen ook fors lager ligt dan in de bestaande woonwijken in Helmond zoals ook staat omschreven in het door de gemeenteraad vastgestelde Q-boek voor Brainsport Smart District;–de wijk zo ingericht gaat worden dat bewoners, werknemers en bezoekers niet voor de deur bij de woningen en bedrijven kunnen parkeren –alleen bij de van oudsher aanwezige woningen / bedrijven aan de Diepenbroek en Kranenbroek op eigen terrein geparkeerd mag blijven worden (Diepenbroek 16, Kranenbroek 1, 1a, 2, 3); –er wel gehandicaptenparkeerplaatsen in de nabijheid van de nieuw te realiseren woningen en bedrijven gerealiseerd worden waar alleen met gebruikmaking van een gehandicaptenparkeerkaart geparkeerd kan worden;–voor de bewoners en werknemers deelmobiliteit aangeboden gaan worden waarmee zij zich kunnen verplaatsen;–bewoners en bedrijven vooraf over de mobiliteitsuitgangspunten binnen de wijk op de hoogte zijn gebracht zodat ze weten waar ze aan toe zijn als zij hier gaan wonen c.q. zich hier gaan vestigen; –het alleen wenselijk is dat op de aangegeven parkeerplaatsen geparkeerd mag worden om te voorkomen dat er hinderlijke- en verkeersonveilige verkeerssituaties gaan ontstaan;–de wegen voor hulpdiensten en ander verkeer geblokkeerd zouden worden door op de rijbaan geparkeerde voertuigen;–parkeren op de rijbaan in het gebied Brainport Smart District dus niet wenselijk is zodat de doorgang vrij blijft voor hulpdiensten en ander verkeer;–parkeren op de rijbaan kan worden tegengegaan door het instellen van een parkeerverbod door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording;–zonder parkeerverbod bestuurders hun voertuig toch op de rijbaan kunnen parkeren;–het gebied Brainport Smart District binnen de bebouwde kom ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Helmond;–het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;–de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om door het verkeer veroorzaakte hinder te voorkomen;–toetsing inzake externe veiligheid heeft plaatsgevonden en hiermee geen problemen zijn;–het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de Algemene mandaatregeling Helmond 2017 is gemandateerd aan de teammanager van afdeling Ondernemen en Ontwikkelen, Team Expertise en Ontwerpen;–overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de (nationale) politie en dat positief is geadviseerd; nemen, gelet op het voorgaande, de volgende B E S L U I T EN :1.door het plaatsen van borden model E01zb (parkeerverbodzone) en E01ze (einde parkeerverbodzone) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 een parkeerverbodszone in te stellen in de wijk Brainport Smart District conform kaartbijlage 1;2.de verkeerstekens te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwshelmond.nl Redactie

Lokaalnieuwshelmond.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Helmond. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.