Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Eindhoven
Geplaatst op Lokaalnieuwshelmond.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
•Insulindeplein•Celebeslaan•Wolvendijk•LoostraatWettelijk kaderVoor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:•het instellen van een verplichte rijrichting•het instellen of opheffen van een voorrangsregeling•het wijzigen van de maximum snelheid•het instellen van een verbod om stil te staanDe basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is artikel 15, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet.1 De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:het verzekeren van de veiligheid op de weg;•het verzekeren van de veiligheid op de weg;•het beschermen van weggebruikers en passagiers;•het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;•het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;AanleidingHet fietspad Insulindeplein, de Celebeslaan, de Wolvendijk en de Loostraat zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. Deze straten maken deel uit van de nieuwe doorfietsroute Helmond – Eindhoven. De doorfietsroute verbetert de bereikbaarheid van Eindhoven en Helmond en de tussenliggende plekken en zorgt voor meer verkeersveiligheid voor de fietser. Het motiveert om deze plekken te bezoeken op de fiets, een gezonde en duurzame manier van vervoer, die we graag willen stimuleren. In het onderstaande afbeelding is de route weergegeven.Het definitief ontwerp voor het traject Prof. Dr. Dorgelolaan tot en met Loostraat is vastgesteld en de voorbereidingen voor de aanleg zijn gestart. De planning is om nog in dit jaar met de buitenwerkzaamheden te starten. De volgorde van uitvoering wordt nog bepaald.BelangenafwegingDe Het fietspad Insulindeplein, de Celebeslaan, het fietsroutedeel Wolvendijk en de Loostraat liggen of komen in een 30-km gebied. De nieuwe inrichting moet voldoen aan de inrichtingsprincipes van een veilige en comfortabele doorfietsroute in dat gebied. Met de herinrichting stemmen we het gewenste verkeersgedrag van de weggebruikers af op de functie van de weg. Voor de beschrijving van de verkeersmaatregelen is de route opgesplist in 5 delen. Deze worden hierna aangeduid. Van elk onderdeel is een ontwerptekening bijgevoegd. 1. Parallelweg Prof. Dr. DorgelolaanDe klinkers van de bestaande rijbaan worden vervangen door rood asfalt. Er komt een asmarkering op en de weg wordt met borden aangeduid als fietsstraat. Deze maatregelen zijn niet verkeersbesluitplichtig. 2. Fietspad InsulindepleinDe X-vormige fietspadenstructuur binnen het Insulindeplein, met de 2 fietsrotondes, blijft gehandhaafd. De tegels worden vervangen door rood asfalt, evenals op het aangrenzende deel van de Celebeslaan. Op 2 de fietsrotondes komt een verplichte rijrichting linksom, met pijlen op het fietspad aangeduid. De fietsrotondes komen in de voorrang. 3. CelebeslaanDe westelijke helft van deze weg is in 2016 ingericht als fietsstraat. De oostelijke helft, ter hoogte van de Wasvenboerderij, krijgt dezelfde inrichting: een 4 meter brede rijbaan in rood asfalt. Met wederzijdse uitwijkstroken in klinkers, 50 cm breed. Tegenover de Wasvenboerderij is een toegangshek naar het grasland van de Wasvenboerderij, de “Natuurakkers”. Om de tegenover gelegen inrit vrij te houden voor grote voertuigen is in 2011 een verbod ingesteld om stil te staan. Dit verbod wordt met dit verkeersbesluit bekrachtigd. Het betreft een lengte van 16 meter. Ook wordt de kruising met de fietsroute aan de oostzijde van de Wasvenboerderij aangewezen als voorrangkruising. Dit, voor het doorfietscomfort en de verkeersveiligheid voor de fietsers op de Celebeslaan. 4. ’t HofkeDe vrijliggende fietspaden aan de Koudenhovenseweg Zuid blijven gehandhaafd, als onderdeel van de doorfietsroute. Het noordelijke oost-west wegvak van ’t Hofke wordt ingericht als fietsstraat. Dit deel wordt geheel opnieuw ingericht, net als de Wolvendijk, tot en met de Loostraat. Dit deel Wolvendijk wordt ook fietsstraat. De kruising met de Loostraat wordt een gelijkwaardige kruising, verhoogd aangelegd en de voorrangsregeling wordt opgeheven. De snelheidslimiet op de gehele fietsroute wordt 30-km/u. Op de Wolvendijk gaan we weggebruikers tijdig attenderen op de nieuwe weginrichting en om het verkeersgedrag hierop aan te passen. Daarom wordt het begin en einde van de 30km-zone verplaatst naar het zuiden van de kruising met de Keizersmantelstraat. De fietsstraat krijgt een subtiele middenmarkering in klinkerbestrating.5. LoostraatOok deze weg wordt ingericht als fietsstraat. Het zwarte asfalt wordt in de bestaande rijbaanbreedte van 5 meter vervangen door rood asfalt. De bestaande verkeersplateaus en de witte kantmarkering komen terug. Er komt een extra verkeersplateau als attentiemaatregel, tussen de huisnummers 9 en 11. De kruising met het verlengde van het Van Goghfietspad wordt verhoogd aangelegd. Voor het doorfietscomfort en om geen misverstanden te hebben wordt deze aangewezen als voorrangskruising. Dat laatste geldt ook voor de toekomstige aansluiting met het nieuwe fietspad bij de spoorwegovergang Daalakkersweg. Hier is het van belang dat de spoorwegovergang niet wordt geblokkeerd.Vanwege het doorfietscomfort Celebeslaan wordt de voorrangsregeling op de 2 kruisingen met de fietspaden Hageheldlaan – Brabis v.v. omgedraaid.SamenspraakHet plan is zowel volledig als in fases besproken met de aanliggende bewoners/bedrijven en professionele partijen. Met de aanliggende bewoners en bedrijven zijn er digitale informatie-avonden geweest. Ook is het plan gepresenteerd op de website van de gemeente Eindhoven. In beide situaties is reactiemogelijkheid geboden. Naar aanleiding van deze reacties zijn, waar mogelijk en waar nodig, onderdelen in het ontwerp aangepast.Ook met de professionele partijen zijn gespreksrondes geweest. Naar aanleiding van deze reacties zijn, waar mogelijk en waar nodig, onderdelen in het ontwerp aangepast. Onder andere zijn deze partijen: nuts- en telecombedrijven, vervoerder Hermes, Fietsersbond, brandweer en politie.Advies politieDe maatregelen zijn voorgelegd aan de regiopolitie. Zij stemt in met bijna alle verkeersmaatregelen. Behalve met het uitbreiden van de 30-km zone in de Wolvendijk. Dit, omdat het wegbeeld hier niet overeenstemt met de beoogde wegfunctie.Nieuwe inrichtingAls voorbeeld geeft de volgende afbeelding een goed beeld van de nieuwe fietsstraat-inrichting van ’t Hofke (noordelijk deel).BesluitHet verkeersbesluit nemen voor:Insulindeplein:•het Het instellen van een verplichte rijrichting op de 2 fietsrotondes. De richting is linksom en wordt met pijlen op het fietspad aangeduid.•Het instellen van een voorrangsregeling op de 2e fietsrotondes: deze komen in de voorrang. De voorrangverlening wordt aangeduid door het aanbrengen van haaietanden vóór de rotondes.Celebeslaan:•Het instellen van een verbod om stil te staan, aan de noordzijde van de rijbaan, inclusief berm. Het betreft een lengte van 16 meter, tegenover de westelijke inrit naast de Wasvenboerderij (Celebeslaan 30-32). Gebruikt worden de borden E02 van het RVV, met onderborden met naar binnen wijzende pijlen en tekstborden “inclusief berm”.•Het aanwijzen als voorrangskruising: de kruising Celebeslaan met het ongenaamde fietspad aan de noordzijde en de oostelijke toegang naar de Wasvenboerderij.Wolvendijk:•Het opheffen van de voorrangsregeling op de kruising met de Loostraat. Dit wordt een gelijkwaardige kruising.•Het uitbreiden van de maximum snelheid van 30 km/u (als zone). Het begin en eind van deze 30 km zone-aanduiding wordt verplaatst van huisnrs. 160/ 161 naar de huisnrs. 136/ 147. Dit is net ten zuiden van de kruising met de Keizersmantelstraat. Aanduiding vindt plaats met de RVV-borden “ZONE 30” (begin/eind) en markering op het wegdek.Loostraat:•Het omdraaien van de voorrangsregeling op de kruising met het ongenaamde fietspad, ten oosten van de huisnrs. 1C en 10.•Het omdraaien van de voorrangsregeling op de kruising met het ongenaamde fietspad, ten oosten van de huisnrs. 15 en 12H.•Het aanwijzen als voorrangskruising: de kruising met de verharde weg, gelegen tussen de huisnrs. 3 en 7. Deze is het verlengde van het Van Gogh-fietspad. De voorrang wordt aangeduid met de RVV-borden B04, B05 en B06. Ook komen er haaietanden op het wegdek.•Het aanwijzen als voorrangskruising: de kruising met het nieuw aan te leggen fietspad parallel aan de spoorlijn Eindhoven – Venlo. De voorrang wordt aangeduid met de RVV-borden B04, B05 en B06. Ook komen er haaietanden op het wegdek.De maatregelen zijn aangegeven op de volgende tekeningen:•Insulindeplein: VKO-20160058 (kader A1), laatst gewijzigd 25-03-2021•Celebeslaan: VKO-20160058 (kader A2), laatst gewijzigd 01-02-2021•’t Hofke en Wolvendijk: VKO-20160058 (kader A0), laatst gewijzigd 10-05-2021•Loostraat: VKO-20160058 (DO november 2020), laatst gewijzigd 25-11-2020
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Helmond. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Helmond volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwshelmond.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Helmond.
© LokaalnieuwsHelmond.nl
Laatste berichten